close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

שוק הנדל"ן אחרי עליית הריבית

מערכת שורשט אלול, תשפב05/09/2022

כמובן שאי אפשר כיום שלא להתייחס אל שוק הנדל"ן מבלי להתייחס אל עליית הריבית בישראל, שכן החל משנת 2018 הריבית עמדה על 0.1%. נתון אשר אפשר לבנקים להעניק הלוואות בתנאים נוחים

תגיות:
צילום: freepik
השוק העולמי מגיע ככל הנראה אל נקודת שינוי, כזו הכוללת בתוכה העלאת ריבית ושווקים בינלאומיים אירופאים ואמריקאים כאחד הנמצאים בשפל שלא נראה זה זמן רב. הסיבות לכך אמנם ידועות לרובנו בין אם להכליל את תקופת המגפה שהשביתה תעשיות רבות, ובין אם מדובר בתעשייה המתקיימת באוקראינה ומשפיעה לא רק על מחירי הגז בעקיפין אלא אפילו על צריכת הלחם הישראלית. אך מקרים כאלו בסופו של דבר משפיעים גם על האזרח הקטן, שכן שוק הנדל''ן אחרי עליית הריבית מאותת שינויים קרבים לא רק במגזר שלו אלא ככל הנראה בעוד מגזרים עסקיים רבים.

שוק הנדל''ן אחרי עליית הריבית-מה
צילום: freepik
עומד מאחורי ההחלטה?

כמובן שאי אפשר כיום שלא להתייחס אל שוק הנדל''ן מבלי להתייחס אל עליית הריבית בישראל, שכן החל משנת 2018 הריבית עמדה על 0.1%. נתון אשר אפשר לבנקים להעניק הלוואות בתנאים נוחים, להעניק תנאי מימון משתנים ועוד. כל אלו הובילו גם לכדי רכישה של לא מעט נדל''ן של ישראלים בארץ ובחול, אך לאחר שנתיים של מגיפה ואינפלציה משתוללת בשווקים הבינלאומיים, החליטה בנק ישראל על העלאה של של שני אחוזים באוגוסט האחרון. הסיבות לכך הן אינן רק בגלל המגיפה ולא בגלל אחוזי אבטלה נמוכים במיוחד, אלא בעיקר בשל מדד המחירים לצרכן אשר דיווח על גל התייקרות החל משכר הדירה ועד אל חופשות וטיסות. על כן ההחלטה להעלות משתרשת עד אל עליית המחירים ונעשית על מנת לעצור את האינפלציה שעלולה להגיע עם גלי התייקרות אלו יתמשכו.

השפעות נדלניות
ההשפעה העיקרית של העלאות אלו הגיע אל רוכשי הדירות ואל רוכשי הדירות העתידיים, בין אם אלו התשתמשו בהלוואות של עד מאתיים אלף שקלים ובין אם הגישו בקשה ללקיחת משכנתא. שינוי הריבית של בנק ישראל מעלה גם את אחוזי הריבית על ההלוואות והמשכנתאות, כך שלוקחי המשכנתאות יצטרכו להתמודד עם עלייה בהחזרים החודשיים ולהציע תנאים מורכבים לווים העתידיים. אך לצד החזרים גבוהים מהרגיל הצפויים ללא מעט זוגות, נראה כי מחירי הדירות לא ירדו בצורה דרמטית אלא לכל היותר יאטו את קצב עליית המחירים למרות העלאה בריבית. יהיה מעניין לראות איך תשפיע הריבית על פרויקטים של פינוי בינוי כמו פינוי בינוי גבעתיים או יפו. האם הדבר יזרז את התהליכים או שהם יהיו אפתיים לשינוי בריבית?
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה